BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, July 13, 2016

@@4@@

Aku tersedar apabila azan Asar kedengaran daripada surau berhampiran rumahku. Badan yang masih keletihan aku pusing ke kanan dan ke kiri. Aku bangun menuju ke bilik air untuk mencuci muka dan berwuduk.

Sesudah solat, aku menjenguk emak yang berada di dapur.

“Mak, nak Mia tolong apa-apa ke?”, soalku pada emak yang nampaknya sedang mengupas labu

“Tak ada pun. Mia pegi la buat kerja sekolah tu”, emak memaklumkan

Aku melangkah kembali ke bilik.

Beg sekolah yang berada di atas meja aku capai dan aku kemudiannya leka dengan kerja sekolahku.

Nasib baik la tak banyak sangat kerja sekolah hari ni. Boleh la aku buat ulangkaji sikit malam nanti. Omelku bersendirian.

Telefon di ruang tamu berdering menyedarkan aku dari terus berada di duniaku. Perlahan aku bangun dan menuju ke arah telefon yang masih lagi bordering.

“Assalamualaikum”, aku memulakan perbualan

“Mia, aku ni. Kau dah siapkan ke kerja sekolah cikgu Azhar tadi?”, Suara Nita kedengaran di sebelah sana

“Apa la kau ni Ta. Aku bagi salam bukannya kau nak jawab. Terus kau sergah aku ek. Sib baik aku tak ada sakit jantung tau”, aku bergurau dengan Nita

“ Eh, sorry la kawan. Excited la”, Nita tergelak-gelak

“Lain kali jangan main sergah macam ni tau. Sib baik aku yang angkat. Kalau mak abah aku camana”, aku berpura-pura memarahi Nita

“ Weiii….kan aku dah minta maaf”, suara Nita kedengaran merajuk

Aku tergelak mendengar suaranya yang tak bermaya itu

“ Yer la, maaf kau aku terima. Dah, aku dah siapkan dah. Baru jap tadi siapnya. Kenapa?”, aku menyoal Nita

“Ala, aku baru cadang nak pegi umah kau buat sesama. Aku tak faham la Mia”, Nita bersuara lagi

“Ermmm..kau datang la rumah aku. Boleh aku ajarkan kau”, cadangku lagi

“Betul ni. Aku datang lepas maghrib ek?”, Nita seperti teruja mendengar cadangan aku itu

“Kau datang la sekarang. Malam nanti aku nak buat benda lain la”, aku terus membalas

“Aku nak pergi umah engkau dengan apa. Motor tak ada la. Abang aku dah kebas”, Nita seperti kecewa

“ Aku pergi rumah kau je la. Boleh tak?”, cadangku pula

“Betul ni?”, soal Nita lagi

“Iya la. Aku pergi jap lagi”, aku mengiyakan

“Ok..aku tunggu”, Nita membalas

“Ok..jumpa nanti. Assalamualaikum”, aku akhirnya menamatkan perbualan itu.

Aku ke bilik menyalin pakaian yang lebih sopan. Tudung ku sarung dan buku latihan Prinsip Akaun aku capai sebelum menuju ke dapur untuk memaklumkan kepada emak.


Setelah emak kumaklumkan, aku capai kunci motorsikal dan meneruskan hasrat ke rumah Nita yang terletak lebih kurang 2km dari rumahku.

0 comments: