BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 19, 2016

Menu Ramadhan ke 11, 12, 13 dan 14...

Ramadhan 11
- Bawal Emas Goreng Garing
- Kari Ayam
- Sayur Campur

Ramadhan 12
- Nasi Goreng Sardin
- Kuih Tepung Pelita
- Murtabak
- Popia Basah

Ramadhan 13
- Sambal Udang Petai
- Ikan Cencaru Bakar
- Air Asam
- Ulam Timun dan Pucuk Gajus
- Petola Masak Lemak campur suhun
- Telur Masin
- Ketupat Sotong versi Terengganu
- Mee Kuoh
- Puding Laici
- Roti John

Ramadhan 14
- Pulut Kuning
- Rendang Ayam
- Sambal Bilis Petai
- Kuih Sagupa
- Mee Kuoh

Ramadhan ke-13, en suami ajak abang ipar dan anak2 buah dia berbuka kat rumah. Sebab tu la menu macam banyak. Roti john en suami yang pegi beli kat bazar dekat dengan rumah ni. Alhamdulillah, dapat tapaukan sikit untuk diaorang bersahur. Sebenarnya, kakak en suami telah meninggal beberapa hari sebelum puasa hari tu. Kesian kat diaorang juga sebab x ada siapa yang dapat sediakan juadah berbuka dan bersahur. Harapkan beli kat kedai aje la.

Penat juga sebenarnya masak banyak2 bulan puasa ni. Hari sabtu tu, selepas solat subuh dapat lelap kejap. Lepastu pukul 7 bangun dan kejut orang2 di dalam rumah untuk mandi dan bersiap2 ke sekolah Luqman. Nak ambil report card exam pertengahan tahun hari tu. Settled hal sek Luqman, pegi pasar tani kat Tmn Melawati. Cari sayur dan lauk2 basah untuk stok bulan puasa ni. Tahun lepas borong stok sebulan kat Kuala Selangor siap2. Tahun ni malas pulak nak ke sana selain daripada x der masa untuk ke sana sbb byk hal yang nak kena settlekan sebelum puasa hari tu

Lepas zohor dah masuk dapur. Buat itu ini slow2 supaya x rushing sangat bila dekat2 waktu berbuka. Alhamdulillah, sebelum pukul 6 dah siap semua. Diaorang balik pukul 9 malam. Jadinya, kerja2 mengemas pun berlangsung. Kepenatan sangat sampai alarm pukul 4.00am, 4.30am dan 5.30am pun tak sedar. Sedar2 dah azan Subuh. Makanya, tak bersahur la kami bertiga semalam. Alhamdulillah, Luqman mampu bertahan walaupun pukul 11 pagi dia dah mengadu lapar.

Hari ni cadangnya nak masak nasi lemak aje. Sambal Udang, Sambal Bilis dan Rendang Ayam ada lagi. Balik ni rebuskan telur dan goreng bilis je. Senang keja..

0 comments: