BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, June 13, 2016

Kenangan...

Rindu ketika masih belajar kat UKM dulu. Tak perlu fikirkan apa2 masalah pun kecuali fikirkan masalah untuk belajar jer.

Mendaftar ke UKM, kite ditemani oleh mak dan adik bongsu. Pegi naik keta kancil. Menumpang anak sedara ma yang kebetulan balik KB dan nak balik ke KL semula. Dari KB kitaorang bertolak awal malam. Sampai KL dah dekat subuh. Rehat sekejap lepas tu gerak ke UKM untuk mendaftar.

Pertama kaki jejakkan kaki ke UKM..rasa macam tak percaya. Kite tak pernah sampai ke KL sebelum2 tu. Sampai di Kolej Ungku Omar, mula la mendaftar. Dapat bilik dan mula bergerak ke sana. Dapat blok B..tingkat 3. Masa kite sampai, belum ada kawan lagi. Oh lupa...sebilik ada 2 orang. Ada 2 katil, 2 meja study dan 2 almari baju. Lepas letak barang, tinggal la kita sorang2 kat KUO. Ma kite dah nak gerak balik. Bila menumpang orang ni, kena la pandai2 bawa diri. X boleh nak manja2. Orang pun ada hal juga.

Tinggal la kite sorang2 kat sana. Kawan2 tak ada awal2 ni. Pegi beli baldi n pinggan mangkuk plastik kat koperasi kolej. Masuk bilik pun masih x der kawan. Sampai masa turun bawah untuk berhimpun. Kat sini la mula kenal Zaida, Nita, Elly n beberapa orang lagi. Hadap la dengan minggu orientasi yang penat tapi menyeronokkan itu.

3 tahun kat UKM..alhamdulillah kite masih menginap di kolej yang sama. Aktif dengan pelbagai program kolej...pegang beberapa jawatan dalam beberapa persatuan peringkat kolej. Kite memang x aktif peringkat kampus...hanya di kolej sahaja,

Ke fakulti hanya dengan berjalan kaki sahaja. X jauh mana pun kolej dengan fakulti. Sebab tu kadang2 terponteng kelas petang atau tengahari. Sebab, kite selalu balik kolej kalau kelas ada gap 3/4 jam. Bila sampai kat bilik..tau2 tertido. Alarm bunyi pun tak sedar.

Kawan2 zaman sekolah ada yang sama course dengan kite tapi kami lain2 kolej. Dia kat luar kampus..kite kat dalam kampus. Jadi hanya jumpa dalam kelas aje la. Kitaorang dah serapat seperti masa di sekolah dulu.

Tahun 1 dan 2, kite duduk di asrama 4 tingkat. Setiap bilik ada 2 katil. Setiap aras ada beberapa sayap. Kiri dan kanan. Setiap sayap ada bilik air dan bilik cuci baju sendiri. Tak mengganggu sayap lain. Jadi, tak ada masalah berebut bilik air pun

Tahun 3 pulak duduk di flatlet. Duduk sorang sebilik. Setiap blok ada 2 tingkat. Setaip tingkat ada 8 bilik. Bilik air kat tingkat 2. Ruang rehat, ruang menonton tv dan pantry kat tingkat bawah. Memang heaven la duduk flatlet ni. Kalau rasa nak berkurung kat bilik pun x der mslh.

Kat UKM la kite kenal en suami. Tapi dia bukan belajar sini pun. Kenal di alam maya aja. Masa ni la dah pandai guna internet. Dah pandai chatting. Dah ada handphone. Sanggup menunggu public phone kosong untuk bergayut. Nak tepon pakai HP mahal kot charge. Jadi, kumpul la duit syiling dan bergayut la kat public phone tu.

Bila kenal en suami, dah pandai pegi KL sorang2. Naik bas dan komuter sendirian. Sebelum ni kalau pegi KL atau mana2 pun mesti berteman. Kenangan betul la waktu ni. Macam x percaya pun ya juga. En suami bawa pegi rumah kakak dia kat Tmn Melawati. Jauh betul perjalanan waktu ni.

Apapun..semua kenangan tu hanya tinggal kenangan. Tak mampu nak undurkan masa untuk kembali ke saat2 itu walaupun hati ini teringin mengulangi kenangan2 lama itu. Berjumpa kawan2 lama juga agak sukar sekarang ni sebab masing2 sudah ada tanggungjawab sendiri.


0 comments: